Differentieel vooras

Waarom differentieel wisselen?

Bij de oliewissel kwam er met de olie wat grijs slijpsel mee. Omdat dit de eerste keer is dat ik de olie wisselde sinds de aankoop heb ik besloten er nieuwe olie in te doen, een paar duizend kilometer mee te rijden en de olie weer af te tappen om te controleren. Dit had, zij het in mindere mate, het  zelfde resultaat; ijzerslijpsel. Geen direct maar wel een onderhuids probleem dat op termijn vervelend kan gaan worden.

Dus op zoek naar een goed vervangend differentieel. Deze heb ik in Engeland gevonden bij de Gentlemen of Salvage voor 65,00 pond. Transportkosten 9,95 pond en vergis je niet dat ding is loodzwaar. Totale kosten omgerekend € 86,20. Ja, je leest het goed. Op maandag door die jongens verzonden en donderdag in huis. En geheel met 3 maanden garantie.

Ongelooflijk goedkoop en snel.

Voordat ik begin met sleutelen eerst maar eens onderzoeken hoe een vooras is opgebouwd en dat blijkt redelijk eenvoudig te zijn.

Bij LR Parts op voorhand een aantal keerringen, o-ringen en wiellagers besteld zodat als we aan de slag gaan en we wat slijtage aantreffen we dit meteen op kunnen lossen.

Demontage differentieel

Zet de vooras op kriksteunen en zorg dat deze goed stabiel staan. We willen geen ongelukken!

Verwijder de differentieel-beschermer en tap de olie af.

In de olie is weer wat slijpsel gevonden en de olie is erg zwart. Aan de aftapplug heb ik ook ijzerschilfers gevonden. Geen overbodige actie om het differentieel te wisselen.

Demonteer de beide wielen terwijl de olie staat uit te druppen.
De centrale moer kun je laten zitten tenzij je het lager van de as af zou moeten of willen halen. Je doet er dan verstandig aan om de borging van de moer te verwijderen en deze los te trekken door de schijven te blokkeren met het rempedaal.

Verwijder de twee bouten van de remklauw. Trek de klauw van de schijf en hang deze zo op dat de remleiding niet knikt of beschadigd.

En ja, ik weet het …. ik had de onderkant beter eerst schoon kunnen spuiten.

Verwijder de remklauwbeugel door de twee 12-kantige bouten te lossen met een dop 19. Je kunt het kabeltje van de ABS overigens uit het beugeltje duwen, daarmee krijg je meer ruimte om de bout los te draaien

Verwijder de borgbout van de remschijf, deze kunnen erg vast zitten. Een slagschroevendraaier is de tool die je nodig hebt, en anders wordt het uitboren. Omdat mijn wiellagers nog in orde zijn kan ik de centrale moeren laten zitten.

Verwijder de blokkeerbout van de ABS-sensor met een inbussleutel en haal de sensor uit de naaf.

Verwijder de de 4 bouten die de as met de hub verbind. Je zult het stuur moeten draaien om werkruimte te krijgen.

achterkant
voorkant

Trek de sensor omhoog en aan de kant zodat de homokineet er langs kan als je de steekas uit het ashuis trekt.

De steekas uit het ashuis trekken is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Die dingen komen niet vaak los en zitten daardoor heerlijk in elkaar geroest. Er wordt gezegd dat je deze los kunt slaan met een hamer maar dat lukte niet zonder van alles te beschadigen. Ik heb ze uiteindelijk gelost met een stuurkogeltrekker. Door deze achterstevoren tussen de as en het lagerhuis te zetten spreid deze in plaats van knijpen. Een luchtsleutel doet dan uiteindelijk het werk.


Inspecteer het binnenste op olielekkages. Als er tekenen van lekkage zijn zet er dan tijdens de montage een nieuwe keerring in, je kunt er nu goed bij. Hier is dat dus niet nodig.

Herhaal voorgaande ook voor de andere zijde.

Maak de stuurstang aan één zijde los door de moer te verwijderen en de kogelkoppeling te lossen. Je kunt de stuurstang nu wegdraaien. Deze moet los omdat de stang in de weg zit als je dadelijk het differentieel uit het huis schuift.

Verwijder de vier bouten tussen het differentieel en de cardanas. Je kunt de cardanas nu laten zakken.

Verwijder alle bouten van het differentieelhuis.

Breek de pakking en trek het differentieel uit het huis. Let op het ding is erg zwaar. Ik heb een houten blok met een spanband op de krik bevestigd. Op dit blok is een plaat geschroefd. Op de plaat kan het differentieel liggen zodat deze naar beneden kan worden gebracht en onder de auto uit gereden. Dat maakt het leven wat gemakkelijker.

In mijn geval is de pakking badkamer siliconekit. En die rommel zit er nog erg dik op ook. Schoonmaken met thinner dus, wat een vervelend en langzaam karwei is. In ieder geval is blijkbaar in het verleden aan het differentieel gerommeld, en dus een goede beslissing om het te wisselen.

Montage differentieel

De montage zijn dezelfde werkzaamheden als de demontage echter in omgekeerde volgorde. Het enige lastige is bij het terugzetten van de steekassen dat je ze even moet tillen en bewegen zodat de spiebaan in het
differentieel schiet, en zeker de linker as is dan toch wel lang, dik en zwaar. Verder spreekt het voor zich en is het vrij eenvouding.

Zo, die kan er weer een tijdje tegenaan…. althans dat dacht ik 🙁

Je moet de sensor met veel zorg behandelen en exact goed terugzetten, ander komen de three amigo’s op bezoek.

Nadat ik de auto heb uitgelezen werd al snel duidelijk wat het euvel was. Met wat professionele hulp is de sensor precies goed gezet en is het euvel verholpen.

Wel werd me meegegeven dat je de sensor beter in de hub kunt laten zitten en de aansluiting aan de andere kant los kunt maken, dan was dit niet gebeurt.

Maar goed; de Discovery is weer in top staat.

Wil je meer weten? Mail naar info@wgdw.nl

Eén gedachte over “Differentieel vooras

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *