Interieur laadruimte

Een grijs kenteken houdt in: Geen achterbanken en een grote lege laadruimte. Omdat dit tijdens onze ritjes en reizen niet handig is hebben we voor de reis naar Umbrië in 2018 van een oude keuken een meubel gemaakt wat in de achterkant van de Discovery paste. Het idee was goed maar de uitvoering niet, veel te zwaar en niet stevig genoeg.

ontwerp

Na veel speuren op het internet en kijken hoe andere dat opgelost hebben borrelde er een idee.

De eisen zijn: twee lades, een ruimte voor de high-jack koffertjes en een koelkastje. De lades moeten goed sluiten en lopen op kwalitatief goede geleiderails dei voldoende ver uit de kast kunnen komen. Op het dek moeten sjorogen komen. Na veel passen en meten is er het volgende uitgekomen

Plaatmateriaal

Uit de tekeningen zijn de maten van de panelen gefilterd en een zaagschema gemaakt op panelen van 1.25×2.50m. Het plaatmateriaal hebben we bij de plaatselijke houthandel gehaald en gezaagd. Voor de platen hebben we 12 mm berkentriplex gekozen . Dit is sterk en verhoudingsgewijs vrij licht.

Meubelmaken

Op de oude bodemplaat van worden de panelen in elkaar gelijmd en geschroefd. Voor extra versteviging hebben we aluminium hoeklijnen geschroefd.

Om vracht vast te zetten hebben we bij 2cheap.nl stevige sjorogen aangeschaft. Vergeet de montageplaat niet. Op het dek worden hiervoor de sparing gezaagd en gepast.

De lades worden op maat gemaakt en op de geleiderails geschroefd. De rail hebben we online gekocht bij ijzerwarenwinkel.org. Ze kunnen ruim 70cm uitschuiven en 120kg dragen. Rechts van de twee lades is een smaller ruimte met een klep voor de high-jack.

Om alle lades en klepjes goed gesloten te houden hebben we bij aanhangeronderdelenshop.nl sloten gekocht die meteen als handvat kunnen dienen. Deze worden op de betreffende schotten ingezaagd en gepast.

Als de hoofdmassa in elkaar is gezet is wordt het geheel voor de eerste passing in de auto getild.

Als alles helemaal is zoals we het willen en de laatste kleine aanpassingen zijn gedaan wordt de kast geplamuurd en geschuurd.

Bekleding

Dan volgt het mooi maken, de bekleding. Hiervoor hebben we bij stoffeerwinkel.nl zwarte strechvilt gekocht. Hier hebben we ook de bekleding gekocht voor de ombouw van geel naar grijs kenteken. En dan begint het passen, knippen, trekken en uiteindelijk lijmen met spuitlijm.

Tot slot ook nog een elektra aansluitingen gemaakt, links naast de lades is een smal schotje ter opvulling, ideaal voor deze toepassing. En dan is dit na een dag ploeteren het resultaat. Dit moet dus in de auto moeten passen.

Na een spannend moment blijkt het perfect te passen, nooit aan getwijfeld natuurlijk. En dit is het uiteindelijke resultaat.

Pyreneeën: We zijn er klaar voor

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *