Knipperende M&S lampjes

Sinds een tijdje hebben we de bekende knipperende groene M&S waarschuwingslampje. Met name als we snel van R naar D schakelen. De auto gaat in een noodloop, volgens mij schakelt de ECU de eerste versnelling uit. Auto afzetten en weer starten en het probleem is weg… voor een tijdje.

Omdat dit toch wel irritant is hebben we onderzocht wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Eerste de gemakkelijkste, lage accuspanning. De accu gecontroleerd, maar die is in orde. Dan zou het de beroemde kwaal; olie in de rode stekker van de ECU kunnen zijn. Dit gecontroleerd maar ook hier geen probleem, kurkdroog. Is ook wel logisch omdat we de kabelboom naar de injectoren pas preventief hebben vervangen.

Dan blijft er maar één oorzaak over: de XYZ schakelaar. Om dit te constateren hebben we de computer uitgelezen. Deze gaf inderdaad deze foutmelding aan.

Uit diverse bronnen weten we dat je niet direct een nieuwe hoeft te kopen, met een beetje geluk kun je ze schoonmaken. En dat is maar goed ook, ze zijn peperduur. Probleem is dat de afvoerslang van de airco precies boven deze schakelaar uitmond, hoe krijg je het verzonnen.

Dus op een mooie dag de beschermplaat er onderuit en geïnspecteerd. De schakelaar zit aan de linkerkant op de versnellingsbak. Hij lijkt nog in prima staat, maar we demonteren hem toch.

In de Haynes staat dat je de uitlaat moet demonteren, maar daar hadden we weinig zin in. Het bleek ook helemaal niet nodig te zijn, hoewel het dan wel een monnikenwerk is.

Om te beginnen zet je de auto in P en op de handrem. Vergeet dat laatste niet, bij het losmaken gaat deze uit P naar 1!

Begin met de moer op de arm en de selectorstang, 13mm sleutel.

Maak daarna het armpje los door de moer van de as te maken, ook 13mm sleutel. Je trekt nu de bak in een andere versnelling. Zet dit terug in P voordat je het armpje er vanaf haalt.

Draai nu de twee boutjes los (10mm) waarmee de schakelaar op de bak is bevestigd en schuif deze van de as. ALs je nu de stekker los klikt is de schakelaar vrij.

De schakelaar zit dit met 7 klinknageltjes, deze hebben we er uit geboord. De schakelaar hebben we daarop gesplitst zodat we konden inspecteren. We hadden eigenlijk binnen in iets ander verwacht, het blijken sleepcontactjes te zijn.

Nadat de schakelaar open is hebben we alle contacten schoongemaakt en alle bedrading gecontroleerd op breuk of andere ellende.

Na de schoonmaak is de schakelaar meer in elkaar gezet met M4x15 boutjes en moertjes. Omdat we geen geborgde moertjes konden krijgen hebben we Loctide gebruikt.

De schakelaar weer gemonteerd in omgekeerde volgorde, afgesteld en de beschermplaat er weer onder. Vergeet niet om de afvoerslang van de airco te verlengen.

Bij de eerste test bleven de M&S lampjes mooi uit. Nu maar hopen dat dit permanent verholpen is.

3 gedachten over “Knipperende M&S lampjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *