Nog een keer naar de RDW

Omdat de RDW van mening was dat ik de herkomst van de Td5-motor moest achterhalen ben ik flink gaan zoeken gegaan en met de enorme ondersteuning van Rob Dekker van de Land Rover Club Holland (LRCH) zijn we een stap verder gekomen.

LRCH

Mijn motor blijkt een 20P-motor te zijn, na veel zoeken is Rob met de volgende conclusie gekomen:

Volgens de VIN-code (Chassisnummer) moet in deze Discovery2 MY 2003 een Td5 met EGR klep en catalysator staan, gekoppeld aan een ZF 4HP automaat.

De originele hierbij behorende Td5 moet een motornummer hebben beginnende met 16P of 19P.

De Td5 enginecode (motornummer) beginnende met 20P tot 22P zijn niet als complete motor door Land Rover geleverd. Er worden sinds 2007 geen nieuwe Td5 blokken meer gebouwd. En inmiddels zijn de reserve onderdelen van een Td5 blok schaars aan het worden.

Deze 20P / 22P Td5 motoren zijn opgebouwd uit onderdelen  en worden pas genummerd nadat de motor is samengebouwd. Om claims voor te zijn, krijgen deze samengebouwde motoren geen ‘standaard’ enginecode. Met grote waarschijnlijkheid gaat het hier om een met originele nieuwe onderdelen opgebouwde  ‘Short engine’ (dit is alleen het cilinderblok met zuigers en krukas, maar zonder cilinderkop) of een ‘Stripped engine’ (hetzelfde, maar dan compleet met cilinderkop).

Bij inbouw worden hieraan de van de originele motor afkomstige inlaat en uitlaat spruitstukken incl. de Turbo en appendages gemonteerd. Het originele motormanagement (ECU) blijft ongewijzigd. En daarmee ook de Euro-3 specificatie (uitstoot, vermogen, ed.).

Land Rover Service helpdesk UK

Dit is de reactie van het (niet officiële fabrieks)  Land Rover Service helpdesk UK ;

As i understand it there are 2 types of td5 engine for the Discovery2  MY2002-2004. 
The 15p (only for Discovery2 Commercials) and a 16p. For the autobox type maby 19p. How can you ID either engines? There are numbers cast in the block and other marks.

Maby the reason for this 20p is the td5 csw has had a genuine replacement motor later as  2009. If the engine number by laser of stamped in by hand?

Omdat de enginecode 20P er met hetzelfde laser ‘handschrift’  ingebrand is, komt deze motor hoogstwaarschijnlijk van Land Rover Genuine Parts zelf. Helaas gaan ze daar niet verder op in. Maar de 20P enginecode is in ieder geval van na 2009. Oftewel, het draaiende gedeelte van de motor is in 2009 of later vervangen door een ‘short engine’, dan wel een ‘stripped engine’. Maar in beide gevallen zal de gemonteerde 20P  Td5, mits afgebouwd met de van de ‘oude’ Td5 afkomstige in- en uitlaatspruitstukken, dezelfde specificaties (kW vermogen en koppel in Nm) hebben als het originele 16P / 19P motorblok.

alweer de RDW

Voor de RDW was dit voldoende om de Discovery opnieuw te keuren: “Met de informatie die u heeft doorgestuurd van de Land Rover club heb ik bij de afdeling LIV van het RDW navraag gedaan over de herkomst van het motorblok. LIV gaat dit bij de fabrikant opvragen aan de hand van het motornummer.”

En deze keuring was op 24 mei, waarbij de RDW Discovery goed heeft gekeurd. Wij zijn gelukkige mensen. 🙂