Lekkage brandstofkoeler

Zoals eerder geschreven had de Discovery 2 bij aankoop een lekkage van de brandstofkoeler, in ons geval aan de voorzijde. Dit is een vaker voorkomend probleem(pje) bij een Td5. Je zou de hele brandstofkoeler kunnen vervangen maar dat is nogal kostbaar en als je handig bent is het vrij gemakkelijk te herstellen. Het probleem zit hem in het feit dat de o-ringen oud zijn geworden. Deze kunnen vervangen worden maar om aan die ringen te komen is nog niet zo gemakkelijk. Niemand heeft ze in Nederland op voorraad en bij bestellen in Engeland of op eBay duurt het vrij lang voordat je ze in huis hebt. Na wat zoeken was ik er uit dat het vrij normale BS225 Viton o-ringen zijn met de dikte van 3.53mm dikte en binnendiameter 47.22mm. Deze heb ik gewoon bij de plaatselijke auto-onderdelenwinkel gekocht, 4 stuks voor totaal € 0.50.

brandstofkoeler

demontage

Ontkoppel de clip aan de voorkant. Het is er eentje van het onderstaande type waarbij de bovenkant met de haak over de nok in de onderkant is bevestigd. (vergeten een foto van de werkelijke clip te maken)

brandstofkoeler

Losmaken is niet zo’n probleem. Ik heb dit gedaan door de bovenkant van de clip met een lange platte schroevendraaier naar één kant open te drukken. Hij springt dan open. Het kunststof aansluitstuk kan er nu uitgehaald worden. Zet er een bakje onder want er loopt wat koelvloeistof uit. Dat was ik dus vergeten en ik kon naderhand dweilen.

brandstofkoeler

Op het bruin aangeslagen deel heeft de klem-clip gezeten. De koelslag is gemakkelijk los te maken als je de afsluitdop er uit hebt getrokken.

Als de dop gedemonteerd is zie je het volgende. Het is een erg slechte foto (sorry) vandaar de pijltjes.

brandstofkoeler

De vierkant geworden o-ring gemerkt met 1, de aanleiding van de lekkage. Wat echter ook opvalt is een tweede sleuf gemerkt met 2. Blijkbaar is het de bedoeling geweest om 2 o-ringen toe te passen, maar heeft Land Rover in hun oneindige wijsheid besloten om er maar 1 in te zetten. Omdat ik toch voldoende o-ringen heb, zitten er nu twee in.

montage

De montage is omgekeerd van de demontage.

Koppel de koelslang aan de afsluitdop en schuif de dop weer voorzichtig op zijn plaats.

Dan rest je alleen nog de clip weer aan te brengen om de dop in het huis te borgen, en dat meteen het meeste en vervelendste werk. Er is een speciale tang voor, maar die heb ik niet. Met behulp van een een punttang, een draadkniptang en een hoop krachttermen heb ik deze gemonteerd.

brandstofkoeler

De truc is om met de punttang via de kant dichtstbijzijnde het schutbord de clip te sluiten en dan tegelijk met de draadkniptang de haak over de nok te knijpen. Lijkt best eenvoudig al ik dit zo schrijf maar hoe groot een auto ook is men krijgt het toch altijd voor elkaar om ervoor te zorgen dat er geen ruimte is. Het is een enorm gepriegel en je houdt er een paar beurse plekken op je armen aan over. Ik heb er meer dan een half uur over gedaan om die clip aan te brengen.

resultaat

Met wat huisvlijt, frustratie en een paar blauwe plekken is het uiteindelijke resultaat dat de reparatie in een kleine 3 kwartier en voor 0,50 euro gefixed is.

Voor een nieuwe koeler moet je denken aan een bedrag van rond de 500 euro, die bespaar je jezelf. En je hebt de voldoening dat je deze klus zelf geklaard hebt, wat nog veel meer waard is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *