FBH (fuel burning heater)

In de Discovery 3 is standaard een Webast Thermo Top standkachel aanwezig. Deze helpt de motor met het opwarmen van het koelwater als de motor draait. Na wat zoekwerk en een handleiding van disco3.co.uk blijkt het mogelijk deze ook met behulp van een timer handmatig te activeren. En dat is met de lage temperaturen die ons te wachten staan erg prettig. Niet zo zeer voor ons, maar wel om de auto in de ochtenden te kunnen starten.

Allereerst heb ik een 1533 timer nodig. Webasto is een Duits product dus die kun je gemakkelijk vinden op de Duitse Ebay.

FBH_01

Op de achterkant van de timer staat de beduiding van de 4 ultra kleine aansluitingen. Hoewel Webasto uit Duistland komt worden de timers in China in elkaar gezet, dus let goed op de kleuren van de draden; de zwarte draad is niet de aarde en de rode hoeft ook niet de voeding te zijn!

Ik heb drie van de vier draden aangesloten: De aarde (VE-) op het chassis, de voeding (VE+) met een zweefzekering op de positieve pool van de accu en het Bus-signaal op aansluiting twee van de 8-polige stekker op de FBH. Aansluiting 2 is de 2e holte links-onder op de stekker. OUT gebruiken we niet. Op deze (wazige) foto is het blauwe beschermdopje al uit holte 2 verwijderd.

FBH_02

Met de roze schuifverbinding in de stekker kun je de nieuwe draad vastzetten. Overigens zijn aan die kant ook alle holtes genummerd zodat je de positie van de aansluiting kunt controleren.

Omdat je wil controleren of alles behoren werkt en geen fouten heeft zou je de kachel moeten koppelen aan een PC. Met behulp van een geleende OBD2 stekker (met dank aan AutoItalia) en wat aansluitmateriaal is een USB verbinding gemaakt tussen een notebook en de FBH.

FBH_03

Met de gedownloade software van Webasto kan ik nu de diagnose opgestart.

FBH_04FBH_05

Omdat de FBH wel zijn cyclus afwerkt aan de PC, maar niet als deze via de timer wordt aangestuurd heb ik het vermoeden dat de software van de auto het ontbranden van de FBH voorkomt. Daarom ben ik in de autosoftware gedoken. Uit eindelijk bleek dit ook geen oplossing. Als laatste mogelijkheid heb ik de beide CAN-bus bedrading los gemaakt en hem feitelijk los gemaakt van de autocomputer. En wat bleek: Er is nu handmatige controle over de standkachel.

FBH_06

De computer van de auto stuurt dus de standkachel aan dat deze niet mag ontbranden als de motor niet draait. Ik zal in de komende tijd me hier nog in verdiepen maar voor nu werkt de kachel zoals ik dat graag heb.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *