Lier

Als beloofd één van de reportages over technische aanpassingen die Erik heeft uitgevoerd aan de Land Rover Discovery 3.

Omdat we teams in nood willen helpen, maar ook zelf zo min mogelijk beroep te hoeven doen op andere teams hebben we besloten een lier op de Land Rover te monteren. Gekozen is voor de Superwinch LP8500 die achter de bumper weggewerkt moet worden.

Omdat we nog een schadebumper hebben liggen is gekozen om hierin de gaten te zagen. Zo kunnen we de Land Rover altijd nog terugbouwen naar origineel.

lier_01

De voorkant wordt kaal gestript, de hulpconstructies voor bumper en lampen verwijderd.

lier_02

De pasvorm van de montageplaat voor de lier is niet om over naar huis te schrijven. En dan druk ik me nog licht uit, op de hulpbeugels bijvoorbeeld zaten de moeren aan de verkeerde kant. Maar na flink wat aanpassingen hebben we het passend gekregen.

Nadat de achter-constructie passend is gemaakt kan de lier worden gemonteerd. Dan blijkt ook de relaiskast van de lier af te moeten worden gehaald en op een andere positie in de auto worden herplaatst, waarvoor je dus ook een aangepaste bekabeling moet maken. Zelfs de knop voor de vrijloop is te hoog, die is er van afgeslepen. En met die aanpassingen past de lier onder het chassis, maar dit soort akkefietjes kosten wel erg veel tijd.

lier_03

Tot slot moet de bumper gezaagd worden om de fair-lead en kabeldoorvoer te kunnen monteren. Gelukkig is dit een reserve bumper met wat schade, anders is het wel een pijnlijk moment.

lier_04

En dan is de lier gemonteerd.

lier_05

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *